måndag 30 januari 2012

Its a wonderful life..

Lite smått och gott innan man går och tvättar...


Ingredienser

50 ghasselnötter
50 gaprikoser, mjuka torkade
50 gjäst
3 dlvatten, (37°)
2 mskrapsolja, + 1 msk rapsolja
0,5 dlgojibär
1 tsksalt
8 dldinkelsikt, + 0,5 till utbakningen
1 dlblandade frön, t ex solros-lin- och sesamfrön

Tillagning

1. Rosta nötterna i torr het stekpanna. Gnugga av skalet i en torr kökshandduk. Hacka nötterna grovt. Skär aprikoserna i små tärningar.
2. Smula jästen i en bunke. Häll på det ljumma vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt 2 msk olja, nötter, aprikoser, gojibär, salt och nästan allt mjöl. Arbeta degen väl ca 5 min. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta den väl. Dela degen i 15 bitar och rulla till bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Pensla med olja och strö på frön. Täck över med plastfolie.
4. Ställ in plåten i frysen direkt efter jäsning och frys in.
5. Sätt ugnen på 250°. Grädda de frysta bröden mitt i ugnen ca 15 min.

Ca 200 kcal/bulle
varav 8 g fett, 5 g protein, 27 g kolhydrater

Ett recept från:

Inga kommentarer: