söndag 28 augusti 2011

Lighthouse family


Nya Hembakat tidningen har kommit ut och jag är helt överlycklig att nått bra händer idag. Har kikat och det finns så mycket bra recept som jag blir lite extra förtjust i. Tänkte att jag ska dela med mig utav mina favoriter i månadens tidning.

***

Katarinas lingonbröd
1bröd
Snabbt, enkelt, gott och saftigt bröd.

2dl havregryn
5dl vetemjöl
1dl krossade linfrön
2tsk brödkrydda
2tsk bikarbonat
1dl russin
1dl hackade hasselnötter
4dl yoghurt eller filmjölk
1dl rårörd lingonsylt
½ dl honung
Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en avlång 1 ½- liters brödform.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Rör i yoghurt, sylt och honung. Blanda allt till en kladdig deg.
4. Häll ner degen i formen och grädda brödet på den nedersta falsen i ugnen i ca 60min. Låt brödet svalna helt innan du skär i det.

***

Plommonmuffins med vit choklad
ca 10 st

2 ½ dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1dl strösocker
75g smält smör
1dl mjölk
75g hackad vit choklad

5st plommon

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.Blanda mjöl, bakpulver, vanilj- och strösocker i en skål.
2. Rör ner det smällta smöret och mjölken.
3. Tillsätt den hackade chokladen.
4. Dela plommonen i mindre bitar.

5. Klicka ut smeten i ca 10 muffinsformar.Lägg ca ½plommon i varje form.
6. Grädda kakorna i 12-15 min. Pudra gärna över lite florsocker när de har svalnat.

***
Jag hoppas att ni gillar dessa recept lika mycket som jag gör och svar på Er fråga. Ja, det kommer fler recept från mina egna bakverk.

Som sagt, dessa recept passar alltid med en varm kopp te!

Tack för mig och lycka till !




Inga kommentarer: